Jak změny tvaru těla ovlivní naše plavání - článek na serveru Totální plavání

Jak změny tvaru těla ovlivní naše plavání

Autor: Tomáš Vojtěchovský

Plaveme ve vodě, která je cca 900x hustší než vzduch. Sami asi víte, jak vás na kole i při celkem malé rychlosti může vzduch brzdit. A samozřejmě čím vyšší rychlost, tím víc nás vzduch brzdí.

To je jeden z důvodů, proč vývojáři letadel, rychlovlaků a dalších dopravních prostředků hledají optimální tvar, aby byl funkční a zároveň aerodynamický (v případě lodí a ponorek hydrodynamický).

Častou inspirací je příroda, která nám ukazuje cesty, jak k návrhu přistupovat.

Člověk tvarem svého těla jen těžko bude konkurovat rybám a vodním savcům. Ty mají téměř dokonalý hydrodynamický tvar.

Ryba

Ale optimálnímu hydrodynamickému tvaru se můžeme alespoň přibližovat.

Zvládnout takovou polohu není až tak těžké. Mnohem těžší je udržet jí během plavání. Na obrázku se podívejte, jak se tvar těla může měnit u nepříliš šikovného plavce.

Nevhodná poloha plavce

V jeden okamžik je téměř ideálně hydrodynamický a vodě klade relativně malý odpor. V jiné části záběru se jeho poloha výrazně změní a o ideálu hydrodynamiky nemůže být ani řeč. Můžete tu vidět, kolik objemu je vystaveno vodě a kolik odporových sil takto vzniká.

To nás hodně vyčerpává a drtivá většina energie je vydaná na překonání odporových sil a ne na pohyb dopředu.

Jak z toho ven?

Jak nevytvářet zbytečný odpor a udržet optimální tvar těla?

1. Zvládněte hydrodynamickou polohu

Pro člověka vypadá takto: mírně na boku s jedním ramenem ven z vody a s jednou rukou v prodloužení těla.

Optimální hydrodynamická poloha

Je nutné, abychom si v ní byli zcela jistí, protože jí chceme udržet po celou dobu plavání. Buď na levém nebo pravém boku s krátkým časem, kdy se přesouváme z jedné strany na druhou.

Proto tuto polohu doporučuji pravidelně nacvičovat, abychom si v ní byli opravdu jistí. Druhá lekce Minikurzu kraulu je této poloze věnována.

2. Zůstaňte dlouzí co nejdéle

Vedoucí ruku udržte v prodloužení těla do té doby, než je druhá ruka před hlavou.

Využití celého těla k plavání

Možná si myslíte, že když hned nebudete zabírat, zpomalí vás to. Ale mnohem víc vás zpomalí odporové síly, které vznikají z nevhodné plavecké polohy těla.

Ostatně i sprinteři takto plavou. Na obrázku je Nathan Adrian, držitel zlaté Olympijské medaile z roku 2012 na 100m kraul.

Nathan Adrian

Vidíte, jak se ruce téměř potkají před tělem? Ví, že je pro něj důležité udržet se dlouhý, protože pak bude plavat rychleji.

3. Získejte dostatečnou hybnost ze středu těla

Nezáleží ani tolik, jestli používáte úsporný dvoudobý kop nebo jako sprinteři šestidobý. Důležité je, že kop podpoří pohyb celého těla, který plavci dá impuls ke sklouznutí dopředu. Právě ten mu umožní udržet vedoucí ruku dlouho vepředu.

Sklouznout se impulzem boků můžete naučit ve třetí lekci Minikurzu kraulu.

A´t se vám dobře plave a vodou pěkně kloužete!

Objednejte si zdarma emailový minikurz

Plaveme jako ryba

  • naučíte se plavat rychleji a s menší námahou
  • objevíte tajemství nejlepších světových plavců
  • získáte zaručený postup pro postupné zlepšování

 

Vaše osobní údaje (jméno, e-mailová adresa) jsou u mě v bezpečí a budu je já, Tomáš Vojtěchovský, na základě vašeho souhlasu zpracovávat podle zásad ochrany osobních údajů, které vycházejí z české a evropské legislativy.

Stisknutím tlačítka vyjadřujete svůj souhlas s tímto zpracováním potřebným pro zaslání minikurzu a dalších newsletterů ode mě, které se budou týkat souvisejícího tématu.

Svůj souhlas můžete kdykoli odvolat kliknutím na tlačítko ODHLÁSIT v každém zaslaném e-mailu.